Editor of Science Journal That Retracted GMO Tumors Study Was Paid By Monsanto, Leaked Emails Say

By On August 18, 2017

The Monsanto Company doesn’t like to talk about its long, sordid past, which includes being involved with some of the most damaging chemicals in human history including PCBs, DDT, and of course the infamously toxic Agent Orange defoliant used in the Vietnam War.

The company is also busy defending its flagship herbicide, Roundup, from critics, especially after a treasure trove of documents revealed its many efforts to manipulate and silence the independent scientific process.

In light of their history and new revelations, perhaps it should come as little surprise to the general public that they also pulled out all of the stops to help force the retraction of what could have been the most damning study against Roundup and GMOs to date, the Séralini study on rats that led to them contracting large tumors.

Monsanto’s full-court press even included the hiring of the editor of the Food and Toxicology journal, A. Wallace Hayes, prior to the retraction of the study, new documents have revealed.

Report: Séralini Study Journal Editor Was On Monsanto’s Payroll

According to this report from the website, Hayes entered into a consulting agreement with Monsanto prior to his involvement in the retraction of the Gilles-Éric Séralini study. The information was revealed through internal Monsanto documents released as part of an ongoing cancer lawsuit against the company.

Hayes was paid $400 an hour by Monsanto for his role, which was dated on August 21, less than a month before the Séralini team published a study showing the toxic, carcinogenic effects of Monsanto’s Roundup and Roundup-Ready corn on lab rats. He also reportedly said to the New York Times that he was not with the company until after the retraction, which the documents show is false.

While critics of the non-GMO, organic, and clean food movements are quick to point out the Séralini paper retraction as “evidence” that their side is correct, new revelations, including Wallace’s ties to Monsanto, are beginning to paint a completely different picture.

Along with the new information about Wallace’s connection to Monsanto, it should be noted that the Séralini study was also republished in another peer-reviewed journal (Environmental Sciences Europe; learn more here) after the Hayes-led retraction, and yet another peer reviewed paper came out in September 2015 stating that the Séralini study was correct after all.

The sutdy’s retraction was also preceded by the mysterious promotion of ex-Monsanto employee Richard Goodman.

In light of this information, as well as the just-revealed link between Hayes and Monsanto, it’s well worth wondering exactly what would have happened had the Séralini study, which ellicited a widespread media firestorm upon its publication, been allowed to stand without interference.

If the study was indeed correct, it casts even more doubt on the “science” behind the alleged safety of Monsanto’s Roundup and GMO products, and clearly demonstrates their cancer-causing potential.

For more information on Hayes’ Monsanto connection, as well as additional revelations about the company’s quest to have the study retracted, you can check out the full article by clicking here.